Vocaloid

Wikipedia:
Vocaloid är ett datorprogram för syntetisk sång utvecklat
av Yamaha Corporation. Programmet syntetiserar en sångröst
efter den text och melodi som användaren skriver in. Det finns
olika slags sångröster, varje sångröst är en slags käräktär som
man märker ganska snabbt om man kollar/söker mycket på
YouTube. Namnet på några av karaktärerna i version 2 av
programmet är Hatsune Miku, Kagamine Rin, Kagamine Len
och Megurine Luka.

Hatsune Miku är det första programmet inom serien Vocaloid2
som kom ut den 31 Augusti 2007. Namnet på denna karaktär
har satts ihop av Japanska ord, Hatsu (初, Första?), Ne
(音, Ljud?), and Miku (未来, Framtid?).


Dock vet jag att Kaito (blå hårig karaktär och en till röd karaktär 
jag inte minns namnet på kom tidigare en Miku Hatsune, men älskar
de lika mycket endån.

Hehe, vet inte riktigt vad de är som gör att jag gillar Vocaloids så
mycket, tror det kan vara för att de oftast gör parodier på saker.
Den senaste låten jag hittat handlar till och med om grönsak djuse.


Pogrammet är som ett vanligt musik pogramm, det påminner lite om
svenskarnas "smurf hits". Tar låtar, ändrar ibland på texten
(nått dock smurfarna alltid gör) gör det pipigt, fixa några bilder som
musik vidio och tada, klart.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback